Pressrelease-bildernas ABC

Är du en offentlig person i ditt jobb, eller behöver du av andra anledningar pressrelease-bilder emellanåt? Här kommer några bra tips som förbereder dig bättre och gör att du får ut det du vill ha av en branding-fotografering:

1. Image. Vilket intryck vill du ge? Empatisk, mäktig, professionell, pålitlig, bestämd eller rolig?

2. Betraktarens reaktion. Vilken reaktion eftersträvar du att betraktaren ska uppleva när han eller hon tittar på din bild?

3. Vilka tittar på bilden? Kollegor, kunder, konkurrenter eller allmänheten?

4. I vilket sammanhang visas bilden? På hemsidan, i tryck, i media eller på visitkort?

Bra att tänka på är att du får med dig bilder med olika ansiktsuttryck och olika sinnesstämningar, för olika ändamål. Ska ett allvarligt eller viktigt besked meddelas så är det ofta bra att använda en bild med ett allvarligt eller bestämt uttryck. Ska ett positivt besked meddelas så kan det vara bra med en bild där du antingen ler och uttrycker en positiv känsla, eller ger ett avspänt intryck. Tänk på att du behöver ett brett urval som ska hålla en tid framöver. Bilder i olika miljöer i helfigur, halvfigur och ansiktsbilder ger dig möjlighet att variera efter behov. Lika så om du har olika poser och olika outfits.